جوش و برش هواگاز

راه اندازی سرپیک برشکاری هواگاز

راه اندازی سرپیک برشکاری هواگاز

انواع سرپیک‌های برشکاری هواگاز

انواع سرپیک‌ برشکاری به دو نوع تقسیم می‌شوند:

  • یک تکه
  • دو تکه

سر پیک برش یک تکه

برش یک تکه عملا دارای سر پیک برش بلند، سر پیک برش کوتاه، سر پیک برش نازک بر، کلفت بر و سر پیک‌های دیگر موجود است. اندازه سرپیک برش یک تکه معمولا 60 سانتی‌متر است و در بازار موجود است.

سرپیک برش تیپ هریس ایلدیز ترکیه کد 4543

سرپیک برش دو تکه

سرپیک برش دو تکه از دو قسمت جدا از هم ساخته شده است، یک دسته و یک تنه جلو، مانند سر پیک زینسر که نازل‌های آن از 4 عدد تشکیل شده است که از 3 میلی‌متر تا 100 میلی‌متر را برش می‌دهد.

روش‌های راه‌ اندازی سرپیک برشکاری هواگاز

1) اتصال رگلاتور اکسیژن و گاز به سیلندرهای مربوطه

شیلنگ دوقلو جوش و برش هواگاز معمولا به دو رنگ آبی – قرمز و یا سبز – قرمز چسبیده به هم قابل ارائه است که شیلنگ آبی یا سبز به خروجی مانومتر اکسیژن و شیلنگ قرمز به مانومتر استیلن یا رگلاتور گاز متصل می شود.

بنابراین باید انتهای شیلنگ دوقلو را از هم جدا کنید تا به درستی به رگلاتور مربوطه متصل شود.

سایز شیلنگ گاز از شیلنگ اکسیژن حدود 2 میلیمتر بزرگتر است تا تشخیص آنها ساده تر نیز باشد.

  • اتصال رگلاتور

    اتصال رگلاتور

    اتصالات برشکاری هواگاز از جنس مس و برنج هستند و به ساده آسیب پذیر ، بنابراین استفاده از آچار مناسب جهت بستن اتصالات بسیار مهم است.اندازه سفت کردن پیچ اتصالات نیز همان مقدار مهم است.

راه اندازی سرپیک برشکاری هواگاز

2) از بسته بودن مانومتر استیلن یا گاز اطمینان حاصل کنید.

اتصال رگلاتور استیلن

اتصال رگلاتور استیلن

برای اطمینان از بسته بودن مسیر گاز یا استیلن دسته روی رگلاتور یا همان پیچ ممبران را چند دور بچرخانید تا مسیر حرکت گاز کاملا بسته شود.

  • گاز استیلن در فشار بالاتر از 15 psi ناپایدار می شود و امکان مشتعل شدن یا انفجار خود به خودی دارد.

3) شیر سیلندر گاز را یک دور بچرخانید و باز کنید.

شیر سلندر گاز

شیر سلندر گاز

در باز کردن شیر کپسول استیلن دقت کنید ، بنابراین آنرا به اندازه ای بازکنید که جریان متناسب و پایدار از آن خارج شود.

  • باز کردن بیش از یک دور چرخش دست گاز استیلن اولا به دلیل افزایش خروج گاز ، موجب ناپایداری گاز خروجی می شود . همچنین در مواقع خطر بستن و جلوگیری از گسترش آتش را سخت می کند.

راه اندازی سرپیک برشکاری هواگاز

4) شیر ممبران رگلاتور استیلن را در جهت عقربه ساعت بگردانید.

منظور از شیر ممبران همان شیر یا ولومی است که قبل از باز کردن شیر کپسول استیلن بسته بودید . به آرامی شیر رگلاتور را تا رسیدن به فشار بین 5 تا 8 psi باز نمایید . این عدد فشار خروجی گاز استیلن به سمت سرپیک برشکاری را نمایش می دهد.

 

5) شیر گاز روی دسته برشکاری را باز کنید تا مسیر تخلیه شود.

دسته برش - سرپیک برش

دسته برش – سرپیک برش

 

وقتی شیر روی دسته برش را باز می نمایید ابتدا هوای داخل مسیر تخلیه می گردد پس از آن صدای خروج گاز را خواهید شنید . در این زمان باید به مانومتر دقت نمایید و فشار نمایش داده شده در خروجی رگلاتور استیلن باید ثابت و متناسب با نیاز باشد.

  • پس از اطمینان از تنظیم و متناسب بودن فشار گاز استیلن ، شیر استیلن روی دسته برش را ببندید.

راه اندازی سرپیک برشکاری هواگاز

6) شیر رگلاتور اکسیژن را ببندید و شیر سیلندر اکسیژن را باز کنید.

شیر سیلندر اکسیژن

شیر سیلندر اکسیژن

همانند روشی که برای گاز استیلن گفته شد . پس از باز نمودن شیر کپسول اکسیژن ، شروع به باز نمودن شیر ممبران روی رگلاتور اکسیژن نمایید تا مسیر حرکت گاز اکسیژن به سمت دسته برشکاری باز شود.

  • باز کردن شیر کپسول اکسیژن دقیقا همانند باز کردن شیر سیلندر گاز است.
  • شیر کپسول اکسیژن دارای سوپاپ دولایه است بنابراین باید شیر آن را تا انتها باز کنید که اکسیژن بین لایه های سوپاپ شیر گیر نکند و باعث نشتی نگردد.

7) به آرامی شیر ممبران مانومتر اکسیژن را باز کنید.

مانومتر اکسیژن

مانومتر اکسیژن

دقیقا مثل عملکرد رگلاتور استیلن ، باید همزمان با باز کردن شیر تنظیم فشار رگلاتور اکسیژن ، به نمایشگر فشار روی رگلاتور نگاه کنید تا پس از باز کردن شیر تنظیم به فشار مورد نظر برسید . فشار مطلوب برای اکسیژن عددی بین 25 تا 40 psi  است.

راه اندازی سرپیک برشکاری هواگاز

8) شیر اکسیژن روی دسته برشکاری برای تخلیه هوای موجود در مسیر را باز و بسته نمایید.

شیر اکسیژن روی دسته برشکاری شیر اکسیژن روی دسته برشکاری

هر سرپیک برشکاری دو شیر برای تنطیم اکسیژن وجود دارد . شیری که در بخش پایین و نزدیک تر به شیلنگها است ، شیر اصلی و شیری که بالاتر و به نازل برش نزدیک است شیر برش است.

ابتدا شیر اصلی که به شیلنگ نزدیک تر است را چند بار باز و بسته نمایید تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید سپس شیر نزدیک به نازل برشکاری را برای چند ثانیه باز کنید تا از تخلیه کامل هوای موجود در مسیر مطمئن شوید.

زمان تخلیه شیلنگ 3 الی 5 ثانیه به ازای هر 8 متر شیلنگ است . پس از آن شیر جلو را ببندید.

نمایش 9 24 36

 

  • شیر اصلی دسته وظیفه اکسیژن رسانی به کل مجموعه را دارد اما ناحیه عملکرد شیر اصلی که بر روی دسته سرپیک برش نصب است قبل از اهرم فشاری دسته برش است ، بنابراین اگر شیر قسمت جلو و اهرم فشار در حالت بسته باشد حتی به فرض باز بودن شیر اصلی ، اکسیژن از نازل برشکاری خارج نمی شود. تنها زمانی که شیر قسمت جلو سرپیک یا اهرم فشار فشرده شود دریچه خروج اکسیژن باز و اکسیژن جهت برشکاری به نازل انتقال می یابد.

توجه داشته باشید بخشهای ذکر شده برای سرپیک برش در برندهای مختلف چون ایلدیز ترکیه ، زینسر آلمان ، گلور سوئیس و ویکتور آمریکا حتی سرپیک های چینی یکسان عمل می کنند اما امکان دارد موقعیت آنها کمی با یکدیگر مغایرت داشته باشد.

منبع :wiki how 

0/5 (0 نظر)

2 نظر در “راه اندازی سرپیک برشکاری هواگاز

  1. سام اصفهانی گفت:

    سلام با چه روشی می توان سلامت روکش الکترود را کنترل کرد؟

    1. manager.f گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز ، الکترود جوشکاری از نظر ظاهری باید عاری از آغشته بودن به مواد روغنی و چربی و رنگ باشد، عدم وجود خمیر اضافی، باید دارای روکش صاف و یکدست باشد، فاقد هر گونه ترک عرضی و طولی باشد، روکش دارای پریدگی/ف حفره های ریز و درشت یا له شدگی نشده باشد، همچنین استحکام الکترود باید مناسب باشد که همه این موارد را می توان از نظر ظاهری بررسی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *