برشکاری پلاسما

5 عامل موثر بر کیفیت برش پلاسما

5 عامل موثر بر کیفیت برش پلاسما

5 عامل موثر بر کیفیت برش پلاسما، دقت و کیفیت لبه های برشکاری در برش پلاسما نماد کیفیت دستگاه و تخصص اپراتور است .

البته پیشرفتهای اخیر در ساخت دستگاه های برشکاری پلاسما و آموزش های پیشرفته باعث بهبود کیفیت برشکاری شده که در لبه های تیز و براق و برنده که پس از برش پلاسما بوجود می آید قابل مشاهده است.

تحقیقات زیادی در این رابطه انجام شده و ما خلاصه ای از نتایج این تحقیقات را در ذیل این مطلب آورده ایم که تقریبا لیست نهایی عوامل موثر بر کیفیت برشکاری پلاسما است.

برای افزایش کیفیت برشکاری در روش پلاسما نکات زیر مورد توجه قرار گیرد :                        

  1. انتخاب صحیح گاز

  2. انتخاب نازل متناسب

  3. موقعیت برشکاری پلاسما

  4. سرعت مناسب برش پلاسما

  5. مواد مصرفی مورد استفاده در روش پلاسما

البته نحوه و کیفیت و دقت مورد استفاده در هر یک از موارد فوق می تواند بر کیفیت ، سرعت برشکاری ، طول برشکاری و مصرف گاز تاثیر گذار باشد و نتیجه آن می تواند برای کاربر صرفه اقتصادی و کیفی برش نام گذاری شود.

بطور مثال در برشکاری به روش مخروط یک زاویه 1 درجه مخروطی به دست می آید حال اینکه با تغییر تکنولوژی برش پلاسما می توانید لبه های بدون زاویه یا مربعی ایجاد نمایید.

فیلمی از نوع برشکاری پلاسما از کانال آپارات جوشیار

 تجهیزاتی که در این فیلم استفاده می شود از برند معروف و معتبر میسر آلمان است

5 عامل موثر بر کیفیت برش پلاسما

1) انتخاب صحیح گاز برای برشکاری پلاسما

اگر می خواهید فلزات فولادی با کربن متوسط را برشکاری کنید بهترین انتخاب اکسیژن و یا هوای فشرده است.

اما اگر برای برشکاری فولاد زنگ نزن یا همان استنلس استیل اقدام می کنید باید از گاز F5 که از ترکیب نیتروژن و هیدروژن با درصد خلوص 95 به 5 و یا از گاز H35 که از ترکیب هیدروژن و آرگون با درصدخلوص 35 به 65 است استفاده نمایید.

 

 

نمایش 9 24 36

2) انتخاب نازل برش پلاسمای مناسب

در هنگام انتخاب نازل برش پلاسما به جدول ضخامت بندی نازلها مراجعه نمایید و به تناسب ضخامت قطعه کار ،  نازل پلاسمایی را که قطر برشکاری آن برابر یا کمی بزرگتر از قطر قطعه کار باشد را انتخاب نمایید.

حال بطور مسلم مشخص می شود که اگر قرار است برشکاری تحت زاویه انجام شود قطر برشکاری دیگر قطر قطعه کار نخواهد بود و افزایش می یابد . بنابراین در هنگام برشکاری زاویه دار باید قطر بوجود آمده را محاسبه و نازل برش پلاسمایی که بصورت کامل به قطعه کار نفوذ می نماید را انتخاب نمایید.

نازل 80 آمپر یا electrode کد 220188 

نازل 80 آمپر یا electrode کد 220188

3)موقعیت برشکاری پلاسما

زوایا و موقعیت تورچ برش پلاسما باید بصورت صحیح انتخاب شوند تا خروج گدازه و عملکرد تورچ بهترین باشد.

4) سرعت مناسب برشکاری پلاسما

انتخاب سرعت در برشکاری پلاسما بر اساس آمپر مورد استفاده در تناسب با ضخامت قطعه کار انتخاب می شود. بنابراین این تناسب باید به درستی رعایت شود تا کیفیت و سرعت همزمان در بهترین حالت باشند.

5 عامل موثر بر کیفیت برش پلاسما

5) مواد مصرفی مورد استفاده در روش پلاسما

قطعات مصرفی تورچ برش پلاسما از جمله نازل برش پلاسما ، الکترود پلاسما و سایر قطعاتی که طول عمر متفاوتی دارند باید بصورت دوره ای مورد بررسی قرار گیرند چرا که در اثر استفاده کیفیت اولیه خود را از دست می دهند و بر کیفیت برشکاری تاثیر می گذاردند .

نمایش 9 24 36

 

بنابراین تعویض دوره ای این قطعات به تناسب طول عمر مفید آنها تاثیر مستقیم بر روی کیفیت برشکاری دارند . همچنین در هنگام تعویض لوازم مصرفی تورچ پلاسما دقت داشته باشید که کیفیت نازل و الکترود پلاسما و سایر قطعات باید به تایید اپراتور برسد و از تهیه اقلام ارزان قیمت و بی کیفیت خودداری نمایید.

در مقالات بعدی بصورت مفصل به هریک از عوامل تاثیر گذار در کیفیت برشکاری پلاسما خواهیم پرداخت.

 سایت منبع : اچ جی جی گروپ  hgg grou

 

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *