جوش و برش هواگاز

تاریخچه جوشکاری و برشکاری هواگاز

تاریخچه برشکاری و جوشکاری هواگاز

قرون وسطی

جوشکاری می تواند شروع تاریخی خود را از دوران باستان دنبال کند. اولین نمونه های جوشکاری مربوط به عصر برنزی (عصر مفرغ ) است.

جعبه های دایره ای طلای کوچک توسط اتصالات دور جوش تحت فشار ساخته شده اند پیدا شده اند.(تاریخچه جوشکاری و برشکاری هواگاز)

تخمین زده می شود که این جعبه ها بیش از 2000 سال پیش ساخته شده باشند. در زمان عصر آهن، مردمان مصر و مردمان  منطقه شرقی مدیترانه یاد گرفتند که قطعات آهن را بهم جوش دهند.

ابزارهای زیادی پیدا شد که تقریباً در  1000سال قبل از میلاد ساخته شده اند که وسایل اولیه برای جوشکاری بودند.

در قرون وسطی، هنر آهنگری توسعه یافت و بسیاری از اقلام آهن تولید شد که با چکش کاری جوش داده می شدند. در قرن نوزدهم میلادی جوشکاری اختراع شد. (تاریخچه جوشکاری و برشکاری هواگاز)

جوشکاری با سوخت اکسیژن (معمولاً جوشکاری اکسی استیلن، جوشکاری اکسی یا جوشکاری گاز) و برش سوخت اکسیژن (oxy fuel) فرایندهایی هستند که از  سوخت های گازی (یا سوخت های مایع مانند بنزین) و اکسیژن برای جوشکاری یا برشکاری  فلزات استفاده می کنند.

مهندسین فرانسوی ادموند فوشه و چارلز پیکارد اولین کسانی بودند که در سال 1903 جوشکاری اکسیژن – استیلن را توسعه دادند

جوشکاری و برشکاری هواگاز

سرپیک جوش قدیمی یک سرپیک جوش در سال 1930

جوشکاری و برشکاری هواگاز ، فرآیندی است که به ترتیب از گازهای استیلن (یا پروپان) و اکسیژن برای جوش و برش فلزات استفاده می کنند

در جوشکاری با سوخت اکسیژن (oxy-fuel) ، از مشعل جوشکاری (نازل) برای جوشکاری فلزات استفاده می شود. فلز جوشکاری زمانی به دست می آید  که دو قطعه در دمایی گرم شوند که استخر مشترکی از فلز مذاب تولید کند.

 

نمایش 9 24 36

حوضچه مذاب معمولاً با فلز اضافی از جنس خود فلز  عرضه می شود. انتخاب مواد پرکننده بستگی به نوع  فلزات جوش داده شده دارد. (تاریخچه جوشکاری و برشکاری هواگاز)

در برش سوخت اکسیژن (oxy-fuel)، از یک مشعل برای گرم کردن فلز تا دمای سوختن آن استفاده می شود. سپس یک جریان اکسیژن روی فلز مورد نظر  داده می شود و آن فلز را  می سوزاند که به صورت غوطه وری از پوسته خارج می شود.

سرپیک هایی که سوخت را با اکسیژن مخلوط نکنند (در عوض، هوا جوی را ترکیب می کنند ) مشعل های سوخت اکسیژن  در نظر گرفته نمی شوند و به طور معمول توسط یک مخزن قابل شناسایی هستند (برش سوخت اکسیژن به دو منبع سوخت و اکسیژن نیاز دارد).

بیشتر فلزات را نمی توان با یک مشعل تک مخزن ذوب کرد. در نتیجه، تورچ هایی دارای  یک مخزن هستند برای لحیم کاری مناسب هستند اما برای جوشکاری مناسب نیستند. (تاریخچه جوشکاری و برشکاری هواگاز)

0/5 (0 نظر)

3 نظر در “تاریخچه جوشکاری و برشکاری هواگاز

  1. شهاب زمانی فر گفت:

    سلام وقت بخیر ، ببخشید اگر آمپر رو اشتباه انتخاب کنیم ، مشکلی پیش میاد ؟

    1. manager.f گفت:

      سلام وقت بخیر ، 100 درصد ، به عنوان مثال مشکلاتی نظیر :
      با افزایش شدت سوختن الکترود، قسمت دوم الکترود نیز می سوزد و کیفیت جوشکاری افت می کند.
      پاشش حاصل از جوشکاری افزایش می یابد.
      باعث چسبنده تر شدن سرباره یا گل جوش می شود.
      استحکام جوش به علت اینکه جوش از گرده مناسبی برخوردار نیست کاهش می یابد.
      جوش با سوختن منگز جوش ممکن است دچار ترک خوردگی شود.
      دود حاصله از جوشکاری افزایش می یابد.

نظرات بسته شده اند.