برشکاری پلاسما

راهنمای جامع برشکاری پلاسما

برشکاری پلاسما جوشیار

یکی از کارهایی که در صنعت بسیار موردتوجه است و ممکن است افراد زیادی به آن نیاز پیدا کنند، برشکاری است. برشکاری فرآیندی است که به‌منظور برش فلزات مختلف صورت می‌گیرد و در کارگاه‌هایی که با فولاد و فلزات دیگر سروکار دارند، بسیار پرکاربرد است. دراین‌بین یکی از بهترین روش‌هایی که برای ایجاد برش مورداستفاده قرار می‌گیرد، برشکاری پلاسما است. اینکه برش پلاسما چیست، چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه می‌توان از آن برای برش استفاده کرد،(راهنمای جامع برشکاری پلاسما) موضوعی است  که در این مقاله در سایت جوشیار به آن می‌پردازیم.

برش پلاسما چیست؟

برش پلاسما توسط دستگاهی که دارای اجزای مختلفی است و برای برشکاری پلاسما مورداستفاده قرار می‌گیرد انجام می‌شود. این دستگاه دارای یک کاتر پلاسما است که وظیفه برش فلزها را بر عهده دارد. برشکاری پلاسما شما را قادر می‌سازد تا هر نوع فلزی که در اختیار دارید را با کمک مشعل دستگاه به هر شکلی که خواستید، برش دهید. دستگاه برش پلاسما دارای یک الکترود پلاسما و یک نازل پلاسما است. درواقع الکترود پلاسما درون این دستگاه قرار گرفته است تا برق ورودی (110 یا 220 ولت) را دریافت کند و با استفاده از پردازش‌هایی که انجام می‌دهد، هر نوع فلزی را به هر شکلی برش دهد.

تجهیزات موردنیاز برای راه‌اندازی دستگاه برشکاری پلاسما

برای اینکه بتوانید یک دستگاه برش فلزات را در کارگاه خود راه‌اندازی کنید، نیاز به یک سری تجهیزات اولیه دارید. بدون داشتن این تجهیزات تقریباً امکان برشکاری پلاسما وجود ندارد. پس بهتر است با این تجهیزات و پیش‌نیازها آشنا شوید.

اتصال صحیح برق برای دستگاه

دستگاه شما به ولتاژ برق 110 یا 220 ولت نیاز دارد تا بتوانید آن را راه‌اندازی کنید. البته با توجه به اینکه استفاده از برق 220 ولت در ایران رواج بیشتری دارد، همین ولتاژ ورودی برای دستگاه مناسب است. دقت کنید اتصال سیم برق دستگاه برشکاری پلاسما را به پریز به‌درستی انجام دهید تا جریان ورودی به دستگاه منتقل شده و برای برش آماده شود.  

کمپرسور هوا

ایجاد برش با دستگاه برشکاری پلاسما نیاز به فشار هوای مداوم دارد. این فشار هوا توسط کمپرسور ایجاد می‌شود. قابل ذکر است بعضی دستگاه‌ها خود مجهز به کمپرسور هوا هستند که در این صورت استفاده از یک کمپرسور جداگانه ضرورت ندارد.

تکنولوژی کمپرسورها با یکدیگر متفاوت است و بعضی از آن‌ها به‌صورت مداوم کار می‌کنند و برای بعضی نیز نیاز است تا بین برش فلزها مدت‌زمانی را منتظر باشید. این زمان انتظار به جهت پُر شدن کمپرسور از هوا است تا بتوانید دوباره فرایند برش پلاسمای فلزات را ادامه دهید.

فیلتر رطوبت

فیلتر رطوبت وسیله‌ای است که می‌توانید در کنار تجهیزات اصلی برای افزایش طول عمر دستگاه خود از آن استفاده کنید. فیلتر رطوبت هوای خشک تمیز از سمت کمپرسور را به محل برش فلز می‌رساند تا برشکاری پلاسما با دقت، طرافت و تمیزی بیشتری انجام شود. قیمت پایین فیلتر رطوبت در کنار عملکرد آن می‌تواند توجیه خوبی برای استفاده از آن در برشکاری فلزات باشد.

چرخ سیمی در برشکاری پلاسما

گاهی لازم است برشکاری بر روی فلزاتی که با رنگ پوشیده شده‌اند صورت بپذیرد. در این حالت ممکن است رنگ اطراف خط برش، شعله‌ور شود یا از بین برود. به‌طوری‌که شما نتوانید خط در حال برش را به‌درستی مشاهده کنید. در چنین حالتی بهتر است قبل از اینکه آسیبی به فلز وارد شود، اطراف قسمت برش را به فلز خام تبدیل کنید تا فرایند برش بدون نقص انجام شود. این کار توسط چرخ سیمی انجام می‌شود که جزو تجهیزات اولیه دستگاه برشکاری پلاسما است.

مواد مصرفی در دستگاه برشکاری پلاسما

دستگاه برشکاری پلاسما دارای مواد مصرفی مختلفی ازجمله نازل‌ها و الکترودها است که در بازه‌های زمانی‌ مختلف باید تعویض گردد تا به دستگاه آسیب نرساند. مشعل کاتر به‌عنوان ماده مصرفی در دستگاه برش به‌حساب می‌آید و باید قسمت‌های تشکیل‌دهنده مشعل به‌صورت مداوم چک و بررسی شوند تا در صورت قابل‌استفاده نبودن تعویض گردند.

معمولاً پس از مدتی استفاده و برش‌هایی که بر روی فلزات زده می‌شود، مواد تشکیل‌دهنده مشعل برش مانند الکترود پلاسما و نازل پلاسما نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. برای تعویض این قطعات کار سختی در پیش ندارید و فقط کافی است مشعل را از دستگاه جدا کرده و آن قطعه‌ای که دچار مشکل یا فرسوده شده است را با قطعه جدید جا‌به‌جا کنید. پس از آن دستگاه دوباره آماده برش خواهد شد.

هر ماده مصرفی در دستگاه برشکاری پلاسما حدود 8 تا 14 هفته کارکرد مفید دارد. این زمان به‌طور مستقیم به استفاده مکرر یا مقطعی از دستگاه وابسته است؛ یعنی بازه زمانی تعویض مواد مصرفی در دستگاه برش پلاسما در به‌کارگیری مداوم آن کوتاه‌تر خواهد بود.

هزینه دستگاه برشکاری پلاسما

انواع مختلفی از برندهای دستگاه برش پلاسما در بازار وجود دارد. بسیاری از این دستگاه‌ها دارای قیمت به نسبت پایینی هستند و در نگاه اول شاید به نظر برسد به‌خوبی بتوانند ورق‌های فولادی و انواع فلزها را برش ‌دهند. اما سؤال اینجاست که آیا کارایی این دستگاه‌ها همیشه خوب باقی می‌مانند؟ پاسخ خیر است. چراکه جبران یکی از قطعات آسیب‌دیده در دستگاه‌های ارزان قیمت کار مقرون‌به‌صرفه‌ای نیست. درواقع هزینه‌ای که برای خرید دستگاه برش گران‌تر نکرده‌اید را باید برای تعمیر این دستگاه بدهید.

برندهای معتبر دستگاه برشکاری پلاسما

دستگاه برشکاری پلاسما هایپرترم

حال که دانستید باید یک خرید مطمئن برای دستگاه برشکاری پلاسما داشته باشید، می‌خواهیم به بررسی معتبرترین برندهای دستگاه برش پلاسما بپردازیم. 

·      برند هایپرترم (Hypertherm)

یکی از معتبرترین برندهایی که در بازار وجود دارد، برند هایپرترم است. این شرکت در بین طرفداران به پشتیبانی عالی، عملکرد مناسب و دوام بالای محصولات معروف است. با خرید دستگاه برشکاری پلاسما از برند Hypertherm  امکان استفاده از آن تا چندین سال برای شما فراهم خواهد بود.

·      برند Miller

این برند در کنار شرکت هایپرترم اقدام به تولید محصولات باکیفیت کرده است. دستگاه‌هایی که توسط برند میلر تولید می‌شود نیز از کیفیت بالایی در ساخت برخوردار هستند. محصولات این شرکت در ولتاژهای 110 و 220 ولت کار می‌کنند که قابلیت سازگاری با هر نوع محیطی را دارند.

کلام پایانی

دستگاه برشکاری پلاسما وسیله‌ای برای برش فولاد و فلزات دیگر باضخامت‌های مختلف است. شما می‌توانید برای خرید دستگاه برش پلاسما از بهترین برندهای آن تهیه کنید. چراکه هر چه محصولی که تهیه می‌کنید دارای کیفیت مناسب‌تری باشد، صرفه‌جویی بیشتری در زمان و افزایش کیفیت برش فلز خواهید داشت.

در نهایت بهتر است بدانید درصورت رعایت موارد ایمنی، برشکاری پلاسما کاری بدون خطر به‌حساب می‌آید. این درحالی است که استفاده نادرست از این دستگاه ممکن است علاوه بر اینکه باعث آسیب به دستگاه شود سلامتی شما را نیز به خطر اندازد. استفاده از کلاه ایمنی، دستکش و لباس مخصوص در زمان برش فلزات می‌تواند تا حد بسیار زیادی شما را ایمن نگه دارد. 

در کلیپ زیر نحوه برشکاری دستگاه هایپرترم از کانال آپارت جوشیار را مشاهده می کنید
 
0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *