جوش و برش هواگاز

آماده سازی محیط کار برای برشکاری اکسی استیلن

تجهیزات برشکاری هواگاز
 تجهیزات مورد نیاز برای کار با برشکاری هواگاز به بخش و انواع مختلفی تقسیم میشود و میپردازیم به تک تک آن ها

مشعل یا سرپیک برشکاری هواگاز به عنوان یه مشعل انفجاری شناخته می شود و به ذات یک سیستم و ترکیب خطرناک است. اما در مقابل اگر نیاز به یه ابزار پرقدرت و کم هزینه و مفید باشه قطعا بهترین انتخاب است.
حالا که با این تعارض و دو قطبی مواجه هستیم چه باید کرد چگونه می توان هم از قابلیتهای دسته برش اکسی استیلن استفاده کرد و هم از خطرات آن جلوگیری کرد ، تنها راه چاره ایجاد یک محیط کار ایمن و نظارت دقیق بر آن است.

نمونه ای از برشکاری هواگاز از پیج آپارات جوشیار

 

قسمت اول : آماده سازی محیط کار برای برشکاری اکسی استیلن

 تجهیزات مورد نیاز برای کار با برشکاری هواگاز

1)انتخاب لباس کار و تجهیزات پوشیدنی مناسب

لباس مناسب برای برشکاری با تجهیزات هواگاز ، لباسی است که گشاد و جنس آن قابل اشتعال نباشد . برخلاف برخی اپراتورها که از لباسهای کهنه و پاره برای کار استفاده می کنند توصیه این است که پوشیدنی ها تا حد ممکن نسوز و با اندازه مناسب باشد.
  • توصیه اکید به پوشیدن لباس نسوز است و در صورت عدم دسترسی لباسهای نخی نیز مناسب است . لباسهایی که از منسوجات مصنوعی و نایلون تولید می شوند به شدت خطرناک هستند.
  • در انتخاب کفش کار باید به این نکته دقت داشته باشید ، احتمال افتادن قطعات داغ و سنگین روی کفش بسیار زیاد است بنابراین باید رویه محکم نسوز داشته باشد تا فرصت فرار را به شما بدهد.
  • عینک برشکاری و دستکش جوشکاری چرمی نیز باید از کیفیت مناسب برخوردار باشد.

آماده سازی محیط کار برای برشکاری اکسی استیلن

2) کپسول آتش نشانی آماده به کار در نزدیکی شما باشد.

کپسول آتش خاموش کن

کپسول آتش نشانی

به دلیل وجود مواد روغنی ، پلاستیک و … در اطراف محیط کار بهتر است به جای خاموش کننده آبی تحت فشار از خاموش کننده یا کپسول آتش نشانی پودر استفاده کنید . توصیه همیشگی برای کار در کارگاه وجود یک فرد دوم برای نظارت و هشدار خطرات است.
  • فلز ذوب شده در اثر برشکاری هواگاز یا همان سرباره به سادگی می تواند باعث آتش سوزی در کارگاه شود . بنابراین قبل از شروع به کار از عملکرد صحیح آن اطمینان کسب کنید.

آماده سازی محیط کار برای برشکاری اکسی استیلن

3)از عدم وجود مواد مشتعل شونده در محیط کار اطمینان حاصل نمایید.

پاک سازی اطراف محل برشکاری

پاک سازی اطراف محل برشکاری

محصور بودن محل برشکاری توسط پرده های جدا کننده محیط جوشکاری که پرتابل نیز هستند گزینه مناسبی است چرا که مواد خشک و مشتعل شونده مانند کاغذ ، برگ درختان ، خاک اره یا حتی چمن می توانند حتی اگر در فاصله 5 متری از سرباره باشند با کوچکترین بخش از سرباره مشتعل شوند.
  • شعله یا سرباره در صورت تماس با بتن تازه باعث انبساط و ترک شدید می شود و حتی تکه های بتن شاید به اطراف پرت شوند.

آماده سازی محیط کار برای برشکاری اکسی استیلن

4) میز کار متناسب و با دوام با اندازه قطعه کار انتخاب کنید

میز کار فولادی برای برشکاری هواگاز

میز کار فولادی برای برشکاری هواگاز

میز کار فولادی متناسب با قطعه کار که به خوبی به زمین مهار شده باشد برای برشکاری مناسب است . جنس میز کار و سطح آن باید عاری از هرگونه مواد مشتعل شونده مانند چوب ، روغن و رنگ باشد.
  • غیر از موارد ذکر شده موادی که دارای روکش فلزی مانند سرب ، کروم و یا حتی آبکاری شده باشند نیز به دلیل بروز بخارات سمی ، می توانند خطرناک باشند.

5)نقشه راه برشکاری را با گچ صنعتی یا ماژیک متال مارکر علامت گذاری کنید.

متال مارکر برشکاری

متال مارکر برشکاری

اگر قرار است طرح یا مسیر مشخصی را برشکاری نمایید و یا قطعه تولید شده از برشکاری را در جای دیگری استفاده کنید باید در زمان خط کشی مقداری فضای اضافی جهت ساب زدن در نظر بگیرید . در نظر داشته باشید  درصورتی که با ابزاری غیر از صابون خط کشی ، گچ صنعتی یا متال مارکر علامت گذاری کنید ، به محض شروع کار ، علامت محو می شود.

سایت مرجع : how wiki

0/5 (0 نظر)