جوشکاری آرگون (تیگ)

انتخاب مناسب فیلر جوش آرگون و سرامیک آرگون

انتخاب مناسب فیلر جوش آرگون و سرامیک آرگون

انتخاب فیلر آرگون مناسب  (فیلر جوشکاری تیگ) و شعله پوش سرامیکی (سرامیک جوش تیگ) به شرایط و نوع جوشکاری بستگی دارد که به آن می پردازیم

انتخاب شعله پوش سرامیکی مناسب برای جوشکاری آرگون

اندازه سرامیک جوش آرگون طبق یک استاندارد ساده ، کد گذاری شده است به طور مثال اندازه سرامیک ۵ جوش تیگ ۱۶/۵ اینچ است و یا اندازه سرامیک ۷ جوش آرگون ۱۶/۷ اینچ است. یا سایر اندازه های سرامیک‌های جوشکاری عدد سایز سرامیک تقسیم بر ۱۶ اینچ  (X/16) است.

سرامیک آرگون

انتخاب سیم جوش آرگون یا جوشکاری تیگ مناسب

همچون سایر فرآیند های جوشکاری فیلر جوش آرگون (تیگ) نیز دارای یک سیستم کدگذاری است. با توجه به اینکه جوشکاری آرگون از هیچ روان کننده ای استفاده نمی کند نام گذاری بسیار ساده است .حتی می توانید در بیشتر موارد از سیم جوشکاری میگ نیز در جوشکاری آرگون استفاده نمایید. تنها تفاوت در سیم جوش میگ و تیگ نوع بسته بندی و نوع شکل آنها است. انتخاب سیم جوش آرگون مناسب

فیلر جوشکاری تنگستن به این خاطر که بصورت دستی به فرآیند اضافه می گردد و در اندازه هایی که با دست قابل حمل باشند ساخته می شود (به صورت شاخه) اما سیم جوش میگ بصورت حلقه های ۱۵ کیلویی بسته بندی می گردد.

فیلر جوشکاری آرگون 

فیلر جوشکاری آرگون

فیلر جوشکاری آرگون

معمولا اندازه طول شاخه فیلر آرگون 90 یا 100 سانتی است و نمونه ای از این نوع سیم جوشکاری ER70S است که برای فولاد معمولی بیشتر استفاده می شود و ترجمه این مشخصات به صورت زیر است

ER این نشانه بدین معنی است که این فیلر یا میله الکترود برای جوشکاری در انواع تیگ یا بصورت میگ قابل استفاده است.

فیلر جوشکاری تیگ
فیلر جوشکاری تیگ

ER70S-6:

70 حداقل استحکام کششی 70/000 پوند در هر اینچ مربع حاصل جوشکاری خواهد بود

S این الکترود به شکل سیم مستقیم و غیر فلکسیبل است

6 مقدار عامل دی اکسید کننده و عامل پاک کننده بر روی الکترود

انتخاب سیم جوش و سرامیک آرگون مناسب

فیلمی از جوشکاری تیگ یا جوش آرگون با فیلر جوشکاری از کانال آپارات جوشیار

مشخصات سیم جوشکاری آرگون (فیلر جوش تیگ) بر روی هریک از شاخه ها درج شده است . باید در هنگام جوشکاری به این مشخصات دقت نمایید با توجه به اینکه انتخاب اشتباه باعث ایجاد هزینه و از بین رفتن قطعه ساخته شده خواهد شد.

سیم جوشکاری آرگون در سایزهای مختلف تولید می شود و سایزهای محبوب آن به قرار زیر است:

  • 2 میلیمتر
  • 4 میلیمتر
  • 6 میلیمتر
  • 8 میلیمتر
  • 10 میلیمتر

سایز های مختلف فیلر جوشکاری آرگون
سایز های مختلف فیلر جوشکاری آرگون

آماده سازی محل جوش

آماده کردن محل جوش برای جوشکاری تیگ بسیار مهم است و هیچ زنگ زدگی، اکسیداسیون رنگ، روغن و یا ابزاری در این محیط نباید باشد.

قطعات برای جوشکاری باید با صفحه سنگ ، تمیز گردد یا برای برخی فلزات همچون آلومینیوم از شوینده شیمیایی اسیدی استفاده کنید. هر چند جوشکاری تیگ بهترین کیفیت را دارد ، اما کیفیت جوشکاری کاملا به تمیزی قطعه کار بستگی دارد.

صفحه برش و سایش چندکاره مینی ویکتوری فلکس Victory Flex 
صفحه برش و سایش چندکاره مینی ویکتوری فلکس Victory Flex

0/5 (0 نظر)

2 نظر در “انتخاب مناسب فیلر جوش آرگون و سرامیک آرگون

  1. محمدعلی صمدی گفت:

    دلیل طبقه بندی محصولات جوشکاری مطابق استاندارد AWS چیه ؟

    1. manager.f گفت:

      سلام دوست عزیز وقت بخیر ، بهتره اول توضیحی در مورد استاندارد ها به شما بدیم و در ادامه امیدواریم شما جوابتون رو بگیرید :
      الکترودهای جوشکاری بر اساس استاندارد‌های EN . DIN . BS . AWS ، استاندارد ملی ایران ۸۷۱ و …. در کشورهای مختلف رایج است طبقه بندی می شوند. در صنایع ایران استانداردهای AWS آمریکا و DIN آلمان شناخته شده ترند و صنایع ایران از استانداردهای AWS آمریکا و DIN آلمان و استاندارد ملی ایران بیشتر استفاده می کند.
      معمولاً در کتابچه های راهنمای تولید کنندگان الکترود جوشکاری مشاهده می شود که برای هر الکترود جوشکاری معادل آن در استانداردهای مختلف درج شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *