ساینده ها

استفاده از فرچه سیمی برای پرداخت فلزات

سنباده فرچه سیمی

کاربرد فرچه سیمی

در کارگاه جوشکاری برس سیمی یک ابزار ضروری محسوب می شود. در واقع هیچ جوشکاری فارغ از نوع عملیات جوشکاری از هواگاز، تیگ یا میگ و یا سایر روشها پیدا نمی کنید که از فرچه سیمی استفاده نکند.

برخلاف انواع دیگر ابزارآلات سایشی، فرچه های سیمی فولادی یا استیل، ابعاد قطعه کار را تغییر نمی دهند یا به عبارتی براده برداری نمی کنند.

به دلیل سرعت بالا و قدرت سیم های فولادی، فرچه های سیمی بدون کم کردن یا برداشتن فلز ، آنرا از آلودگی های سطحی پاک می کنند. این یعنی پاک سازی فلز بدون براده برداری.

پرداخت فلزات با استفاده از فرچه سیمی

پرداخت فلزات در گام نهایی تنها کاربرد برس سیمی نیست. این ابزار ساینده دارای کاربردهای مختلف و انواع بسیار متنوع و سایز های متفاوت است. اگر بخواهیم لیستی از مهم ترین توانایی های فرچه سیمی را نام ببریم عبارت خواهد بود از آماده سازی سطوح برای کار، پاک کردن زنگ و اکسید از سطح فلز، تمیز کردن جوش ، حذف رنگ از قطعه کار، نمایش ترک خوردگی و موارد دیگر.

فیلمی از پرداخت کردن قطعه فلزی 

در ادامه تلاش داریم بصورت خلاصه نحوه استفاده از برس سیمی استیل و فولادی و اینکه چه نکاتی برای انتخاب آن باید در نظر داشته باشید خواهیم گفت.

پرداخت نهایی فلزات

همیشه از بالاترین سرعت در ایمن ترین حالت از برس سیمی استفاده کنید.

شاید سوال برای شما پیش بیاید که منظور از ایمن ترین با این حال سریعترین حالت چه می تواند باشد:

در تعریف بسیار ساده ، اینگونه است که سرعت باید در بالاترین حد ممکن باشد و در این حالت کمترین فشار را از سمت فرچه سیمی بر روی قطعه وارد نمایید و به فرچه اجازه دهید تا با سایش کار خود را به خوبی انجام دهد. توجه داشته باشید که عملکرده فرچه سیمی بسیار شبیه به ساینده های فیبری است.

اگر نکته بسیار مهم ذکر شده را رعایت فرمایید، نتیجه مطلوب حاصل می شود. از فرچه سیمی بهترین استفاده را می کنید و به دلیل افزایش عمر فرچه ، کمترین هزینه را پرداخت خواهید نمود.

نمایش 9 24 36

به نوع و کیفیت سیم به کار رفته در برس توجه و بهترین را انتخاب نمایید

جنس سیم به کار رفته در تولید فرچه سیمی تنوع زیادی دارد، بنابراین باید مطابق نیاز عملیات خود آن را انتخاب نمایید. برسهای سیمی افشان از سیم فولادی کشیده و سخت شده تولید می شود و برای مصارف عمومی مورد استفاده قرار می گیرد.

برس سیمی بافته شده از سیم فولادی که با حرارت تولید می شود، ساخته می شود و برای کارهای سنگین مانند تمیزکاری سنگین از بریدگی، جوشکاری و حتی زنگ زدگی مورد استفاده قرار می گیرد.

جنس دیگر مورد استفاده در برس های سیمی، سیم های فولادی که با حرارت و به شکل روغنی سخت کاری شده اند. برس سیمی از استیل ضدزنگ، بسیار خشن و برای رفع زنگ زدگی مناسب است. برس فولادی کربنی از نظر مقاومت در برابر خستگی بسیار مناسب هستند.

فرچه سیمی

نمونه ای از فرچه سیمی

نحوه حرکت و استفاده از فرچه سیمی 

بصورت دوره ای مسیر حرکت برس سیمی را از ساعت گرد به پاد ساعت گرد تغییر دهید تغییر مسیر حرکت فرچه سیمی باعث بهبود عملکرد و افزایش عمر آن می شود. البته در صورتی که ابزار شما قابلیت تغییر جهت حرکت را نداشته باشد می توانید فرچه را باز و آن را برعکس ببندید. البته این مسئله در برخی برس ها قابل انجام است.

برس سیمی را تمیز نگهدارید

اگر برس سیمی از جنس فولاد ضد زنگ بر روی فولاد کربنی استفاده می کنید و سپس می خواهید همین فرچه را بر روی فولاد ضد زنگ  استفاده کنید، این امکان وجود دارد که اثر فولاد کربنی بر روی فولاد ضد زنگ بماند. برای جلوگیری از این اتفاق باید برس خود را تمیز نگهدارید.

نکته اینکه بهترین روش تشخیص اینکه جنس برس شما فولاد ضد زنگ است یا خیر. این است که یک سیم از برس را تا سرخ شدن، بوسیله آتش گرم کنید سپس از آهنربا استفاده کنید تا ببینید جذب می شود یا خیر. اگر جذب شود فولاد کربنی است و اگر جذب نشده جنس آن از فولاد ضدزنگ 302 است.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *