ساینده ها

آشنایی با سنباده و انواع آن

آشنایی با سنباده و انواع آن3

 در هر صنعتی که فعالیت کرده باشید اعم از نجاری ، جوشکاری ، برشکاری ، گچ کاری و… حتی صنعت چرم حتما با سنباده ها سروکار داشته اید . برای سنباده زدن می توان به صورت دستی یا ماشینی یا هردو بصورت همزمان اقدام کرد حال اینکه نتیجه مهم است آن هم با انتخاب صحیح سایز و مشخصات سنباده و آشنایی با سنباده و انواع آن بهترین راه خواهد بود. برای کار ظریف روی چوب سنباده زنی بصورت دستی بیشتر کاربرد دارد و وقتی کار تکمیل می شود لمس سطح سنباده خورده به شما می گوید که چه مقدار کار را عالی انجام داده اید. ابزارهای برقی سنباده زنی به دلیل سرعت و قدرت بیشتر در مواردی کاربرد دارد که کار ما روی فلزات و رنگ آنها و یا براده برداری سنگین روی چوب است.

ورق ساینده مورد استفاده برای ابزارهای برقی به اشکال ورقی ، تسمه ای ، دیسکی و یا رول عرضه می شود . صرف نظر از اینکه از دست یا ابزار برقی برای سنباده زنی استفاده می کنید ، دانستن تفاوت درجه بندی در سنباده ها بسیار مهم است. طبق جدول درجه بندی اندازه دانه بندی سنباده یا اصطلاحا گریت (grit size) قابل درک بهتر است.

آشنایی با سنباده و انواع آن

معنای سایز دانه بندی یا گریت سنباده روی محصول به چه معناست؟

گریت سنباده یا سایز دانه بندی سنباده به تعداد دانه های سنباده که روی ورق سنباده چسبیده اند اشاره می نماید.به عبارتی تعداد بیشتر دانه روی یک سطح یعنی اندازه این دانه ها کوچک تر و بنابراین سنباده نرم تر و صاف تر خواهد بود . اما تعداد دانه های پایین تر یعنی اندازه دانه ها بزرگتر است بنابراین خشن تر است و سریعتر قطعه کار را سایش می دهد.نمودار زیر شامل نحوه تشخیص دانه بندی ورق های سنباده بر اساس دو استاندارد CAMI (موسسه تولید مواد ساینده روکش دار) و FEPA (فدراسیون تولیدکنندگان ساینده اروپا) است که ساینده هایی که بر اساس استاندارد اروپایی تولید می شوند بر روی آنها حرف P چاپ می شود. برای وضوح بیشتر سایز دانه بندی ساینده ها به دو دسته ریز (micro) و درشت (macro) و دو جدول مجزا تبدیل شده است.

آشنایی با سنباده و انواع آن2

کاغذ سنباده نرم (میکرو گریت micro grit)

 

سنباده نرم یا میکرو گریت به انواع سنباده های ظریف تر گفته می شود که تعداد بیشتر دانه های سنباده را دارند و بیشتر برای چوب و گچ و کار نهایی روی رنگ و بطور کلی اجسام ظریف تر کاربرد دارند و آشنایی با سنباده و انواع آن به شما کمک می کند که کار آسان تری داشته باشید.

رتبه بندیتوضیحاتCAMIFEPAضخامت دانهمحل مصرف
خیلی فوق العاده نرمظریف ترین انواع سنباده

800

1000

P1500

P2000

P1000

8.4 الی 12.6 میکرومترسنباده زنی و پرداخت نهایی
فوق العاده نرمناهمواری بسیار ریز را رفع می کند اما برای براده برداری نیست

400

500

600

P800

P1000

P1200

15.3 الی 23 میکرومترپرداخت نهایی
بسیار زیاد نرمسطوح را از دانه های ریز ناهمواری پاک می کند

360

320

P400

P500

P600

25.8 الی 36 میکرومترپرداخت
بسیار نرمکمترین نرمی در دسته سنباده های نرم240

P240

P280

P320

P360

40.5 الی 58.5 میکرومتربرای پرداخت لایه های چوب ، دیوارهای گچی و لایه های رنگ

کاغذ سنباده خشن ( میکرو گریت macro grit)

 

سنباده های خشن به دسته ای از سنباده ها گفته می شود که دارای دانه های درشت تری از ساینده روی ورق هستند. این دسته از ساینده ها از نظر تعداد کم تر و از نظر سایز دانه بزرگ تر هستند. کاغذ سنباده ماکرو معمولا برای چوب و فلزات سخت تر استفاده می شود و دارای خاصیت براده برداری بیشتر است.

رتبه بندیتوضیحاتCAMIFEPAضخامت دانهمحل مصرف
خیلی نرمکمی بیشتر از سنباده های نرم براده برداری می کند

150

180

220

P150

P180

P220

190 الی 265 میکرومترسنباده زنی اولیه
نرمنمی تواند لاک یا رنگ را پاک کند

100

120

P100

P120

115 الی 162 میکرومترآماده سازی چوب برای تکمیل ، تمیزکردن گچ و سایش جوش
متوسطبراده برداری سطوح با بافت متوسط و درشت80

P60

P80

190 الی 265 میکرومتربراده برداری و پاک کردن رنگ و جوش از سطوح
درشتدارای قابلیت براده برداری سریع

40

50

60

P40

P50

336 الی 425 میکرومتریک لایه را با حداقل فشار حذف می کند
خیلی درشتسریعترین نوع براده برداری

24

30

36

P12

P16

P30

P36

530 الی 1815 میکرومتراولین انتخاب در شروع برای سطوح ناهموار

دانستنی های بیشتر در مورد ورق سنباده

 

علاوه بر تفاوت در دانه بندی و سایز سنباده ها ، برای ساخت سنباده ضمن استفاده از مواد ساینده طبیعی می توان از ماده معدنی گارنت یا ترکیبات شیمیایی همچون اکسیدآلومینیوم ، آلومینا – زیرکونیا یا کاربید سیلیکون استفاده نمود. صرف نظر از جنس دانه های سنباده باید توجه خاصی به مواد و چسب متصل کننده دانه ها به ورق سنباده داشت ، اگر از کیفیت مناسبی بهره نبرند ، این امکان وجود دارد که تاثیر مستقیم روی کار سایش بگذارند. جنس ورقی که سنباده روی آن قرار دارد می تواند از کاغذ ، پنبه ، پلی استر ، ابریشم ، ورق پلاستیکی و یا لاستیک استفاده نمود .

فیلمی از کاربرد انواع گریت های سنباده از کانال نماشا جوشیار 

تفاوت بین گرید و گریت در سنباده چیست

 

اندازه گریت به سایز دانه ها در ساینده اشاره دارد در حالی که گرید یا رتبه بندی واژه وسیعتری است که شامل سایز دانه بندی و کاربرد ورق سنباده می گردد بطور مثال گرید متوسط شامل دانه بندی 80 الی 150 است.

برندهای قابل عرضه در ابزارآلات صنعتی دلتا

با توجه به اهمیت کیفیت و کارایی در ورق های سنباده ، مجموعه ابزارآلات صنعتی دلتا برترین برندهای سنباده با قیمت مناسب و کیفیت بالا را دور هم جمع نموده ، تا بتواند نیاز مشتریان خود را تامین نماید .

در این مجموعه برندهایی همچون ماتادور ، سان مایت ، پاکو ، آیتاچ و … قابل ارائه هستند.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *