ساینده ها

انتخاب صحیح سنباده مناسب برای کار

انتخاب صحیح سنباده مناسب برای کار

چگونه سنباده مناسب کار خود را انتخاب کنیم؟

سنباده ها از مواد مختلف با ویژگی های متفاوت برای یک هدف و آن هم ایجاد یک سطح صاف روی فلز ساخته شده اند. با توجه به نوع و متریال ساخت عملکرد متفاوتی از خود ارائه می دهند. برخی از آنها به سرعت فرسوده می شوند و برخی دیگر قبل از فرسوده شدن چندین بار مورد استفاده قرار می گیرند.

برای درک اهمیت بالای سنباده ها فرض کنید در ساده ترین حالت میخواهید یک محصول فلزی یا چوبی بسازید. سنباده زنی بخش مهمی از فرآیند است چرا که باید لبه های دندانه دار، پستی و بلندی و ناهمواری ها باید مسطح و پرداخت شود.

برای برداشتن هر یک از مراحل ذکر شده از ناهمواری روی سطح قطعه شما به سنباده ای با دانه بندی متفاوت نیاز خواهید داشت . انتخاب صحیح سنباده مناسب برای کار و نوع سنباده در نتیجه کار تاثیر متفاوت خواهد داشت.

بنابراین انتخاب نوع مناسب ساینده بسیار مهم است.

انتخاب صحیح سنباده مناسب برای کار

سنباده چیست ؟

سنباده ابزاری است که از ورقه ای با مواد ساینده پوشیده شده است به عبارت دیگر مقداری دانه ساینده که بر روی ورقی که اغلب از جنس کاغذ، پارچه، پلاستیک و یا حتی اسفنج است چسبیده شده است. حال این امکان وجود دارد که مواد دیگری هم افزوده شود.

انتخاب صحیح سنباده مناسب برای کار چگونه است؟

در حال حاضر جنس دانه های ساینده می تواند از مواد مختلفی همچون ساینده های طبیعی و معدنی و یا ساینده های مصنوعی که در آزمایشگاه تولید می شوند باشد، هرکدام از اینها مزایا و معایبی دارند.

شناخته شده ترین مواد طبیعی مورد استفاده در ساینده ها نوعی کروندوم و همچنین گارنت هستند و چهار نوع از ساینده های مصنوعی که توسط انسان تولید شده است عبارتند از کاربید ، آلومینا ، سرامیک ، زیرکونیا است. تفاوت میان این مواد عبارت از طول عمر، سایز های قابل ارائه، میزان اصطکاک شکنندگی، قیمت اولیه و … است که همین تفاوت در نوع محصول سنباده ساخته شده توسط این مواد نمود پیدا می کند.

همه این انواع در ساخت انواع سنباده از جمله سنباده دیسکی ، سنباده نواری و سنباده ورقی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

نمایش 9 24 36

سایز دانه بندی سنباده ( گریت )

برای انتخاب صحیح یک سنباده مناسب کار، تولیدکنندگان اندازه دانه هایی که بر روی ورق سنباده قرار می گیرد را بصورت استاندار سایز بندی کرده اند بنابراین با توجه به عدد درج شده پشت ورق سنباده سختی و نرمی سنباده مشخص می گردد. هر چه دانه ها بزرگ تر باشند عدد درج شده پشت ورق سنباده کوچک تر و در نتیجه سنباده خشن تر است.

ورق سنباده خیلی درشت : گریت یا سایز دانه های سنباده سخت و بسیار خشن بین 24 الی 36 است. از سنباده زیر برای از بین بردن رنگ و جلایی که تصور می کنید هرگز پاک نمی شود استفاده کنید همچنین این سنباده برای سطوح قدیمی که نیاز به سنباده زنی دارد استفاده می شود.

ورق سنباده درشت : از این دانه بندی سنباده برای شکل دهی به چوب و یا برداشتن پوشش سبک پلی اورتان استفاده می کنند. سایز گریت این نوع سنباده بین 40 تا 50 است.

ورق سنباده متوسط : دانه بندی این نوع از سنباده از 60 تا 100 است و تا حدودی برای شکل دهی نهایی مورد استفاده قرار می گیرد. سنباده زنی چوب خشن و از بین بردن علائم طراحی روی قطعه کار با سنباده متوسط بهتر انجام می شود.

ورق سنباده ریز : دانه بندی این سنباده بین 120 تا 220 متغیر است برای کارگاه های خانگی و سنباده زنی قبل از اتمام کار مورد استفاده قرار می گیرد.

انتخاب صحیح انواع سنباده مناسب برای کارورق سنباده بسیار ریز : از این نوع سنباده برای سنباده زنی رنگ یا لاک استفاده می کنند اندازه دانه ها می تواند 240 ، 320 یا 400 و حتی در نوع فوق ریز سنباده 600 است که برای کارهای پولیش مناسب است.

از بخش ساینده های سایت جوشیار می توانید انواع سنباده ها را ببینید و برای کار خود از تیم جوشیار مشاوره تخصصی بگیرید.

تست سنباده با دانه بندی مختلف بر روی تیغه رنده برش چوب از کانال نماشا جوشیار

0/5 (0 نظر)