جوشکاری آرگون (تیگ)

نحوه راه اندازی جوشکاری تیگ در کارگاه

نحوه راه اندازی جوشکاری تیگ در کارگاه

مطالب زیر به عنوان راهنمای عمومی برای همه فرآیندهای جوش تیگ مطرح می شود.

توضیح : قبل از هر اقدامی کاتالوگ و راهنمای تجهیزات جوش تیگ خریداری شده را به دقت مطالعه بفرمایید.

نحوه جوشکاری تیگ در کارگاه

1)اتصال تورچ میگ به دستگاه جوشکاری تیگ

اگر قرار است یکه تورچ جوشکاری میگ (هواخنک) را راه اندازی نمایید فقط کافی است که آداپتور تورچ که به شکل دنباله نری است را به دستگاه جوش تیگ وصل کنید و سپس شیلنگ گاز را به کپسول و رگلاتور گاز آرگون متصل کنی. در برخی از تورچ‌های هواخنک به جای دنباله از مهره استفاده می شود که هم گاز و هم برق را از خود عبور می دهد.

2)اتصال ریموت دستگاه آرگون

پدال پایی و یا کلید دستی تورچ بوسیله یک سیم و کانکتور به دستگاه متصل می گردد.

3)انبر اتصال را به قطعه کار وصل کنید

در جوشکاری آرگون نیز مانند سایر روشهای جوشکاری، انبر اتصال باید به دستگاه و قطعه کار وصل گردد.(نحوه راه اندازی جوشکاری تیگ در کارگاه)

تجهیزات تیگ

4)مشخص نمودن نوع جریان

برای جوشکاری آلومینیوم از روی پنل دستگاه نوع آمپر باید روی AC تنظیم شود و برای استیل و آهن یا سایر فلزات رنگین جریان دستگاه باید به شکل مستقیم و DCEN تنظیم گردد . در صورتی که می خواهید با همین دستگاه قوس دستی ایجاد نمایید آمپر دستگاه را بر روی DCEP قرار دهید.

5)آماده سازی تنگستن جوشکاری تیگ

اگر قرار است آلومینیوم جوشکاری کنید سر تنگستن باید به شکل توپ و گرد شود . در صورتی که پس از استفاده قطر گردی تنگستن به اندازه قطر تنگستن شد باید دوباره آنرا تیز کنید به شکلی که طول سر تنگستن تیز شده 2.5 برابر قطر تنگستن باشد.

آماده سازی تنگستن

برای تیز کردن تنگستن یک سنباده با دانه بندی 200 مورد نیاز است . البته این سنباده را برای سایر کارها استفاده نکنید چون امکان کاهش کیفیت جوش وجود دارد.

تیز کردن درست تنگستن

تیز کردن درست تنگستن


تیز کردن نادرست تنگستن

تیز کردن نادرست تنگستن

6)راه اندازی تورچ آرگون

برای باز و بسته کردن قطعات گردنه تورچ آرگون لازم است ابتدا پشت بند تورچ ( دنباله تورچ ) و سپس کولت و کولت بادی و در پایان سرامیک تورچ آرگون را ببندید. (نحوه راه اندازی جوشکاری تیگ در کارگاه)

7)نصب تنگستن

حال تنگستن جوشکاری را داخل کولت قرار دهید و به سمت داخل (دنباله) فشار بدهید البته با توجه به سایز دنباله می تواند طول تنگستن نیز تغییر نماید.

8) اتصال به برق

وقتی از روبراه شدن همه چیز اطمینان پیدا کردید و تمامی قطعات تورچ و اتصالات جوشکاری همانی بود که باید باشد وقت آن است که دستگاه را به پریز برق متصل نمایید . البته نوع ولتاژ ورودی و دوشاخ دستگاه باید از روی کاتالوگ مشخص شود.

اتصال به برق تیگ

نحوه راه اندازی جوشکاری تیگ در کارگاه

0/5 (0 نظر)

2 نظر در “نحوه راه اندازی جوشکاری تیگ در کارگاه

  1. گرشاسب اصفری گفت:

    سلام وقت بخیر قبل از جوشکاری در چه مواقعی باید قطعه کار را پیشگرم کرد؟

    1. manager.f گفت:

      سلام دوست عزیز وقت شما هم بخیر ، انجام پیشگرم قطعه کار باعث می شود سرعت سرد شدن در ناحیه جوش و ناحیه تحت تاثیر جوش می شود. از پارامترهایی که در تعیین دمای پیشگرم موثر است می توان به استحکام جوش، ضخامت قطعه کار، میزان هیدروژن فلز و مقدار عناصر آلیاژ اشاره کرد.
      همچنین در مواردی که قطعه کار آغشته به چربی، گریس و روغن و … باشد و همچنین مرطوب و خیس باشد پیشگرم قطعه کار باید انجام شود. این کار بیشتر به وسیله المنت های الکتریکی و یا مشعل های حرارتی صورت می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *