مانومتر (رگلاتور)

انواع رگلاتور انتخاب صحیح مانومتر جوشکاری

مانومتر استیلن

همه گازهای فشرده و قابل حمل در کپسول به دلیل فشار بالا خطرناک هستند اما برخی از آنها از بقیه خطرناک تر هستند . بنابراین دقت در انتخاب مانومتر جوشکاری به شکل صحیح بسیار ضروری است.

ساختار مانومتر جوشکاری چگونه است ؟

مانومتر گازهای مختلف با توجه به نوع گازی که قرار است از آن عبور کند متفاوت است. واضح ترین نوع تفاوت در سایز و شکل رزوه مانومتر یا به عبارتی مهره مانومتر است.

رگلاتور گاز استیلن و سایر گازهای سوختنی مانند پروپان ، پروپیلن و غیره چپ گرد هستند و برای مشخص نمودن این قابلیت ، خطی بر روی مهره مانومتر بوسیله یک بریدگی ایجاد می شود که بر روی قسمتهای تخت در شش ضلعی مهره نمایان است.

مهره رگلاتور

رگلاتور گازهای غیر قابل احتراق مانند رگلاتور اکسیژن ، آرگون ، دی اکسیدکربن ، نیتروژن و … معمولا دارای رزوه راست گرد هستند و بدین صورت خطی بر روی مهره انها دیده نمی شود.

تفاوت دیگر در انواع مانومتر که می تواند مهم و تاثیرگذار باشد مواد مورد استفاده در قطعات داخلی است . به عنوان مثال اجزای داخلی مانومتر استیلن با قطعات مانومتر پروپان متفاوت است . انتخاب اشتباه می تواند بر روی عملکرد و کارایی رگلاتور تاثیر گذار باشد.

بطور مثال گاز پروپان به دلیل خورندگی می تواند بر روی قطعات رگلاتور استیلن تاثیر گذاشته و آن را از بین ببرد درنتیجه منجر به نشت و خرابی می شود.

بنابراین باید در انتخاب رگلاتور گازهای جوشکاری همیشه مانومتر مناسب با گاز خود را تهیه کنید.

مانومتر اکسیژن جوشکاری

معمول ترین نوع مانومتر اکسیژن جوشکاری و برشکاری دارای فشار خروجی 0 تا 10 بار است . حال اینکه در جوشکاری فشار مورد نیاز حدود 2 بار است و تنظیم این فشار بر روی خروجی مانومتر اکسیژن به یک رگلاتور دقیق نیاز دارد.

برای حل این مشکل مانومتر مخصوص جوشکاری که فشار خروجی آن 0 تا 4 بار است مورد استفاده قرار می گیرد . این مانومتر برای برشکاری مناسب نیست و به عنوان مانومتر اکسیژن جوشکاری شناخته می شود . به دلیل فشار پایین خروجی ، تنظیم آن برای انواع مختلف نازل جوشکاری و لحیم کاری یا زردجوش بسیار آسان تر است. البته از این نوع مانومتر اکسیژن حداکثر برای برشکاری قطعات با نازل برشکاری 16/1 می توان استفاده نمود.

از مانومتر اکسیژن با خروجی10 بار برای انواع مختلف نازلهای برشکاری استفاده می شود و محدودیتی ندارد.

اما در مورد ورودی مانومتر اکسیژن برشکاری و جوشکاری باید حداقل فشار آن 200 بار باشد ، چرا که کپسول اکسیژن حدود 150 بار فشار خروجی دارد که باید توسط رگلاتور اکسیژن تبدیل شود.

مانومتر اکسیژن طرح گلور ایلدیز 5101

مانومتر استیلن جوشکاری

درصورتی که گاز استیلن با فشار زیاد فشرده شود ، ناپایدار و قابل انفجار می گردد . به همین دلیل از ماده خاصی درون مخزن آن استفاده می شود .

البته فشار مخازن استیلن کمتر از فشار گاز در سیلندر اکسیژن است و به همین علت شکل ساختار داخلی مانومتر استیلن متفاوت است.

فشار ورودی به مانومتر استیلن 40 بار و خروج آن حداکثر 1.5 بار است.

مانومتر استیلن گلور سوئیس

مانومتر استیلن گلور سوئیس

رگلاتور فشار قوی جوشکاری

رگلاتور های فشار قوی برای گاز پروپان مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا بدون درجه نمایشگر است.

به دلیل خورندگی گاز پروپان رگلاتور فشار قوی و استیلن را نباید برای سایر گازها استفاده کرد چرا که این احتمال وجود دارد تا باعث آسیب به رگلاتور و نشت گاز شود.

رگلاتور آرگون یا آرگون/CO2  جوشکاری

مانومتر آرگون از نظر ساختاری به رگلاتور اکسیژن کاملا شبیه است با این تفاوت که درجه نمایشگر مانومتر که در سمت خروجی آن قرار دارد متفاوت است.

در مانومتر اکسیژن ، گیج رگلاتور در بخش خروجی ، فشار را برحسب Bar یا Psi نمایش می دهد حال اینکه در مانومتر آرگون این گیج نمایشگر بر حسب میزان حجم خروجی گاز یا به عبارت دیگر لیتر بر دقیقه نمایش می دهد.

دلیل اصلی نمایش حجم خروجی گاز در مانومتر CO2 /آرگون بر حسب لیتر بر دقیقه آن است که جوشکاران در روش جوش تیگ یا میگ ، مقدار مورد نیاز گاز خود را برحسب لیتر بر دقیقه می خواهند

رگلاتور Co2 جوشکاری

تقریبا تمامی مشخصات مانومتر آرگون یا مانومتر Co2 یکی است.

تنها تفاوت قابل ذکر برای مانومتر CO2 از نظر استاندارد مهره اتصال به کپسول آن است که بصورت نری قرار دارد. این اتصال به نوعی گفته می شود که دارای رزوه نری هستند .

نمایش 9 24 36

رگلاتور گاز برای کپسول یکبار مصرف

برخی از سیلندرها برای استفاده های روی کپسول یکبار مصرف هستند این رگلاتورها نقش شیر و رگلاتور را همزمان ایفا می کنند. از این رگلاتورها برای کپسولهای چند بار مصرف استفاده نمی شود.

نکته مهم در استفاده از مانومتر کپسول یکبار مصرف این است که به دلیل پایین بودن فشار گاز در کپسولهای یکبار مصرف، مانومتر آن فقط دارای یک نمایشگر خروجی است.

نتیجه اینکه انتخاب مانومتر مناسب جوشکاری حاصل در نظر گرفتن مواردی همچون نوع جوشکاری، نوع گاز مورد استفاده و فشار مورد نیاز است. تا زمانی که نیاز خود را به درستی تشخیص دهید انتخاب مناسبی خواهید داشت.

0/5 (0 نظر)

یک نظر در “انواع رگلاتور انتخاب صحیح مانومتر جوشکاری

  1. شهاب گفت:

    از توضیحات کامل و دقیق شما سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *