جوشکاری آرگون (تیگ)

چرا هنوز از الکترود تنگستن آرگون قرمز استفاده می کنیم ؟

الکترود تنگستن قرمز جوش آرگون

شناخت الکترود تنگستن آرگون قرمز 

(این مقاله نظر جان ولتون در مورد الکترود تنگستن قرمز از نویسندگان مجله Welder است و لزوما نظر ما نیست)

استفاده از الکترود تنگستن قرمز از سالها پیش مورد استفاده تمامی صنایع بوده و در جوشکاری DC از آن استفاده می کردند. از همان سالها تلاش اساتید رشته جوشکاری بر آن بوده که تنگستن های لانتان و سریوم که رنگ طلایی و طوسی دارند را جایگزین نمایند و دلیل آن ترس از تششعات ناشی از الکترود تنگستن توریوم دار یا همان ته قرمز بوده است.

اما نکته آنجا است که تنگستن های غیر از قرمز به مدت طولانی قوس تیز را حفظ نمی کردند و به سرعت سرخ می شدند. اینها باعث می شود که همچنان تنگستن قرمز انتخاب اول جوشکاران باشد.

با این اوصاف می توان گفت الکترود تنگستن 2 درصد لانتان سر قرمز به دلیل دوام بیشتر قوس پایدار و باکیفیت بهترین انتخاب است. اما به دلیل رادیواکتیو بودن باید تلاش نمود تا جایگزین مناسبی برای آن یافت.

از سوی دیگر علیرغم اینکه تنگستن سبز با نرمی خاص خود در جوشکاری AC و برای آلومینیوم و ایجاد ساده سر گرد مطلوب است اما می توان برای آن از تنگستن قرمز استفاده نمود.البته الکترود تنگستن سبز گرما را تحمل نمی کند و شکافته می شود اما سرعت مناسبی دارد.

نمونه ای از جوشکاری با الکترود تنگستن جوش آرگون از کانال نماشا جوشیار

خطرات کار با تنگستن قرمز جوش آرگون

الکترود تنگستن قرمز برای مدت طولانی تیز می ماند و بدلیل سختی آن ، طی فرآیند جوشکاری گازهای مضر تنفسی ایجاد نمی کند. همچنین افراد زیادی را می شناسیم که مدت زمان طولانی با تنگستن قرمز جوشکاری کرده اند و سرطان ندارند.

طبق مقاله ای که در موسسه جوشکاری بریتانیا TWI منتشر شده از نظر علمی نیز آسیب های الکترود تنگستن قرمز به اثبات نرسیده است. همچنین طبق این مقاله تقریبا هیچ ماده رادیواکتیو در حین جوشکاری آزاد نمی شود . طبق این آزمایش جوشکاری که یکسال با تنگستن قرمز جوشکاری کرده است مقدار بسیار کمتری از حد مجاز تابش رادیواکتیو دریافت کرده که این مقدار قابل قبول است.

تنها خطر واقعی در استفاده از الکترود تنگستن قرمز در زمان تیز نمودن آن است وقتی که ذرات حاصل از سنگ زنی در محیط پخش می شوند و امکان تنفس آنها وجود دارد. این ذرات غبار خطر اصلی را ایجاد می کنند و چرا که در صورت استنشاق توریم ممکن است ذرات آلفا آزاد شوند و بدین صورت امکان ابتلا به سرطان وجود دارد. اما عملیات جوشکاری آرگون با الکترود تنگستن قرمز نمی تواند عامل سرطان باشد.

الکترود تنگستن آرگون قرمز 2.4 دلتا
الکترود تنگستن قرمز دلتا

حال چرا تولیدکنندگان مختلف الکترود تنگستن از تولید تنگستن قرمز امتناع می کنند ؟ با انجام اقدامات احتیاطی مناسب و استفاده از ماسک می توان همان خطر کوچک را نیز به صفر رساند.البته به دلیل رادیواکتیو بودن آن و احساس ترسی که از تششعات رادیواکتیو همیشه در ذهن ما وجود دارد ، می توان حق را به آنها داد.

اگر جوشکار نباشید حتما خواهید گفت وقتی جایگزین های قابل اعتماد وجود دارد چرا باید از تنگستن قرمز استفاده نمود . حال که تنگستن های طلایی و طوسی بخوبی و در همه جا در دسترس هستند. اما هنوز تنگستن قرمز به عنوان انتخاب قابل اعتماد برای بسیاری از جوشکاران انتخاب می شود.

تنگستن قرمز و طوسی و طلایی
0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *